Friday, May 18, 2012

Doa Anak Yang Soleh

assalamualaikum...

Setiap yang bernyawa pasti akan mati.


"Apabila mati seorang manusia maka putuslah amalannya melainkan tiga perkara: Sedekah jariah atau ilmu yang bermanfaat atau anak soleh yang mendoakannya"
(Hadis Shahih Riwayat Bukhari dan Muslim)



Bila aku baca balik maksud hadis nie tiba2x aku terfikir sesuatu. Kenapa 'anak yang soleh yang mendoakannya'? Kalau anak tu x soleh tp dia doakan utk ibu dan bapanya adakah doa itu x diterima? Allahu alam. 


Sebab tu la kita kena jadi anak yg soleh dan solehah supaya kita dpt doakan ibu bapa kita di 'sana'. Doa saja x cukup, kita kena jd anak yg soleh utk ibu bapa kita. Tapi yg penting kita ikhlas mendoakan orang tua kita.

Jadi, kepada anak2x jadilah anak yang soleh. Kepada ibu2x dan bapa2x pula didiklah anak2x menjadi anak yg soleh kerana merekalah yg akan mendoakan kita kelak.


Timbul kesedaran dalam diri aku. Selama nie doa aku utk arwah bapa kena terima ka x ek? Sebab aku rasa aku belum lagi dapat jadi anak yg betul2x solehah. Ein minta maaf ya bapa kalau doa yg ein kirim masih belum diterima ALLAH. Insha-ALLAH ein akan cuba baiki diri dari semasa ke semasa. Amin. 

 

p/s --> ini blog baru. jangan lupa follow ya... XD




 


No comments: